Lars Olert 1997-05-11 | Till övriga dokument Modell 1 |
Modell av ekonomiskt kretslopp med offentlig sektor
Sammanfattning
Det system som representeras är mycket förenklat för
att man skall kunna visa huvuddragen i hur ekonomin fungerar.
Trots systemets enkelhet så kan man visa många intressanta
egenskaper, t.ex. storleken av BNP till marknadspris och faktorpris,
antal sysselsatta i privat och offentlig sektor, antal arbetslösa,
hushållens samlade inkomster, Phillipskurvan med sambandet
mellan inflation och arbetslöshet och slutligen inkomstfördelningen.
Modellen visar hur ett antal ekonomiskt-politiska variabler påverkar
ovan nämnda storheter. De variabler som vars inverkan kan
studeras är skattesatserna för direkta och indirekta
skatter, lönenivån för privat och offentligt anställda,
ersättning till arbetslösa och pensionärer och
den dagliga arbetstidens längd. Även inverkan av produktionsökning
och produktivitetsökning kan visas.
Systemet är slutet mot omvärlden och befinner sig i
jämvikt. Det innefattar tre sektorer: hushåll, offentlig
sektor och privata företag. Inga tillgångar ackumuleras
någonstans i systemet, d.v.s. inga vinster ackumuleras och
alla budgetar är i balans.
Hushållen delas in i privat anställda, offentligt anställda,
arbetslösa och pensionärer. De privat anställda
förutsätts försörjas via löner från
privata företag, de offentligt anställda försörjs
via löner från offentlig verksamhet, arbetslösa
och pensionärer försörjs via transfereringar från
den offentliga sektorn. De direkta skatterna tas ut på hushållens
samlade inkomster, de indirekta skatterna tas ut på den
samlade privata konsumtionen.
En grafisk bild av systemet visas i en figur sist i rapporten.
Systemets variabler
Parametrar som är indata till hela modellen och på
vilka alla andra storheter beror.
Dessa två storheter har en given storlek och påverkas inte av några politiska beslut:
Följande fyra storheter bestäms genom politiska beslut.
Följande fyra storheter bestäms av faktorer som är
svåra att kontrollera. Jag kallar dem för prognosstorheter
och deras utveckling bestäms av ekonomins inre funktionssätt
och är svåra att greppa med enkla antaganden. Kanske
just därför så är åsikterna om deras
troliga eller önskvärda utveckling mycket skiftande.
Tillståndsvariabler.
Tillståndsvariabler representerar systemets tillstånd och beror på systemets tillstånd vid en given tidpunkt. Hur dessa förändras från ett år till ett annat bestäms också av ovan nämnda parametrar.
Beroende variabler.
Beroende variabler är storheter beror av ovan nämnda parametrar och tillståndsvariabler. De kan beräknas ur de ekvationer för flöden och fördelningar som beskrivs i fortsättningen.
Antalet anställda i offentlig sektor beräknas utifrån
det antal som den offentliga sektorn har råd att anställa,
under förutsättning av budgetbalans.
Genom att beräkna systemets tillstånd för olika
tidpunkter med antagna parametrar så kan man se hur de beroende
variablerna ändrar sig för en antagen påverkan.
Man kan då jämföra ett utgångstillstånd
med ett eller flera sluttillstånd. Detta ger möjlighet
att beräkna bl.a. inflationen och förändringar
i inkomstfördelningen.
De ekvationer som ingår i beräkningsmodellen beskrivs
i en särskild bilaga. Där återfinns också
beräknade tabeller och diagram.
Simulering
Simulering har gjorts med variation av en parameter i taget medan
de övriga hållits konstanta. Resultatet redovisas i
särskild tabellbilaga.
Som utgångsläge har valts ungefär de förhållanden
som rådde år 1993, med data hämtade från
Statistisk årsbok 1996. Jag har dock inte fått alla
summorna att stämma överens riktigt, delvis beroende
på att data hämtade från olika tabeller inte
är jämförbara, delvis på att jag inte forskat
tillräckligt djupt i hur de olika storheterna definieras.
Storleksordningar bör dock vara riktiga.
Jag har dessutom varit tvungen att slå ihop vissa delar
av data och försumma andra, därför att jag inte
har med alla betalningsströmmar i min modell. Det saknas
t ex subventioner till företagen, företagens vinster,
arbetsgivaravgifter, sparande och investeringar, export och import.
Sammanfattning av resultatet
Resultatet av simuleringarna sammanfattas i följande tabell.
Tabellen anger i vilken riktning arbetslösheten, realinkomsterna,
inflationen och realvärdet av BNP ändrat sig vid variation
av just den parameter som är angiven för raden. Första
raden anger till exempel förändringarnas riktning när
enbart den dagliga arbetstiden minskas medan de indirekta skatterna
och övriga parametrar är konstanta.
Varje rad i tabellen motsvarar fyra sidor i tabellbilagan. Där
kan mer detaljerade data hämtas för varje särskilt
fall. En sammanfattning finns i bilaga 2 till denna rapport.
Åtgärd |
|
| ||
Arbetstidsförkortning | ||||
Ökade indirekta skatter | ||||
Ökade direkta skatter | ||||
Produktionsökning | ||||
Produktivitetsökning | ||||
Ökad lön för privat anställda | ||||
Ökad lön för offentligt anställda | ||||
Sänkt ersättning till arbetsl. o pension | ||||
Alla löner och ersättningar höjs lika |
Teckenförklaring:
Priv. = privat anställda, Off. = offentligt anställda, A&P = arbetslösa och pensionärer.
Arbetslöshet minskar för , oförändrad för 0, ökar för +
Realinkomst minskar för , oförändrad för 0, ökar för +
Inflation, BNP minskar för , oförändrad
för 0, ökar för +
Arbetstidsförkortning. Samma antal arbetstimmar förutsätts
utföras av ett större antal människor till oförändrad
timlön. Kostnaden för att producera samma mängd
varor som förut blir således oförändrad och
det ger i sin tur ingen inflation. Ersättare måste
anställas inom både privat och offentlig sektor. Det
minskar kostnaderna för arbetslösheten och det kan anställas
ännu mer människor inom den skattefinansierade sektorn.
Detta ger ännu lägre kostnader för arbetslösheten
osv. De som var arbetslösa kan nu efterfråga mer varor
än innan och de som hade arbete innan reformen får
avstå konsumtion, dvs får lägre realinkomst.
Jag har i min modell förutsatt att normen för hel arbetsdag
minskas och räknat som om alla jobbar heltid. Eftersom endast
65 % av alla jobbar heltid så behövs ungefär dubbla
sänkningen av arbetstiden för att ge den i tabellbilagan
beräknade effekten. Se bilaga 3. I SOU 1996:145 sid 302,
Arbetstidskommitténs betänkande, så ges en uppskattning
om hur en arbetstidsförkortning kommer att fördelas
mellan nyanställningar, produktivitetsförbättring
etc.
Ökade indirekta skatter. Av tabellbilagan framgår
att den offentliga sektorn får mer pengar så att fler
kan anställas där. Observera att antalet anställda
inom offentlig sektor räknas som det antal som man har råd
att anställa, inte efter hur många man behöver
anställa. Antalet i den privata sektorn är oförändrat
därför att både produktion och produktivitet inte
ändras i detta scenario. Antalet arbetslösa minskar
därför att de får anställning inom offentlig
sektor. När antalet arbetslösa minskar så ökar
hushållens totala och genomsnittliga inkomster. Eftersom
de skall dela på samma varumängd som förut så
minskar de enskilda individernas realinkomster. De som får
arbete kan dock glädja sig åt en ökad realinkomst
eftersom de flyttar till en grupp med högre inkomst. Inflationen
blir positiv eftersom de indirekta skatterna läggs ovanpå
ett konstant faktorpris för varorna. Dessa har ju samma volym
som förut och tillverkas av samma antal människor som
får oförändrad lön.
Ökade direkta skatter. Fler kan anställas inom offentlig sektor och arbetslösheten minskar.
Det uppstår ingen inflation men köpkraften minskar
hos de som redan har arbete. I gengäld ökar köpkraften
hos de som får arbete så att den totala konsumtionen
av privat producerade varor och tjänster förblir densamma.
BNP ökar eftersom den skattefinansierade produktionen ökar.
Produktionsökning. Det går åt fler anställda
för att producera mer varor vid samma produktivitet. Eftersom
de har samma lön som tidigare så blir priset för
varorna oförändrat, dvs man får noll i inflation.
Arbetslösa får arbete i privat sektor och kan betala
mer skatter. Tillsammans med minskade kostnader för arbetslösheten
så kan ytterligare människor anställas inom offentlig
sektor.
Produktivitetsökning i privat sektor. Det går
åt färre anställda för att producera samma
mängd varor. De som ej behövs blir arbetslösa.
Eftersom det kostar mindre att producera samma mängd varor
så blir inflationen negativ. För de som behåller
sin lön så uppstår en reallöneökning
eftersom priset på varorna sjunker. Skattebasen minskar
emellertid. Det gör i sin tur att den offentliga sektorn
kan anställa färre osv. Produktionen inom den offentliga
sektorn minskar. BNP minskar både på grund av sänkta
priser på varor och privata tjänster och på grund
av lägre offentlig produktion.
Ökad lön för privat anställda. Skattebasen
ökar och fler kan anställas inom offentlig sektor. Arbetslösheten
minskar. Inflationen gör att löneökningen för
de privat anställda äts upp helt och hållet (luft
i lönekuvertet). De som har arbete inom offentlig sektor,
arbetslösa och pensionärer får försämrad
köpkraft. Den köpkraften sugs upp av de som får
arbete inom offentlig sektor. Slutresultet blir paradoxalt nog
oförändrad köpkraft hos privat anställda,
medan det sker en omfördelning bland övriga medborgare.
BNP ökar realt i offentlig sektor.
Ökad lön för offentligt anställda. Färre
kan anställas inom offentlig sektor och arbetslösheten
ökar. Den privata sektorn berörs ej.
Sänkt ersättning till arbetslösa och pensionärer.
Skatteinkomsterna kan stanna inom den offentliga sektorn som
kan anställa fler. Arbetslösheten minskar.
Alla löner och ersättningar höjs i samma proportion.
Detta ger enbart inflation.
Hur giltig är modellen?
Man kan nu fråga sig om de förändringar som modellen
förutsäger verkligen kommer att inträffa. Det gör
de troligen, men inte i lika hög grad som beräknat.
Det finns en allmän lag som säger att "om ett system
i jämvikt utsätts för en störning så
kommer systemets jämvikt att förskjutas så att
störningen motverkas". Den gäller inom kemin och
erfarenheten säger att samma sak gäller för ekonomin.
Modellen tar bara hänsyn till rena budgeteffekter, dvs hur
mycket pengarna räcker till. Som redan nämnts ovan,
ingår inte företagens vinster, subventioner till företagen,
arbetsgivaravgifter, sparande och investeringar, export och import.
Ej heller ingår att benägenheten att anställa
folk ökar om de direkta skatterna sänks. Dessa betalningsströmmar
och effekter är troligen mindre betydande, matematiker kallar
det termer av andra och tredje ordningen.
En orsak till att förändringen inte blir så stor
som beräknat kan vara att det samtidigt inträffar en
förändring i en annan parameter. Företagen kan
t ex välja att låta bli att anställa folk för
att ersätta alla förlorade eller "lediga"
arbetstimmar vid en arbetstidsförkortning. Då uppstår
en rationalisering (produktivitetsökning) ty färre arbetstimmar
går åt för att tillverka samma antal varor. Denna
korskoppling är inte lätt att kontrollera men kan i
viss mån motverkas genom mindre skatt på arbete. Företagen
kan sedan välja att sänka priserna på sina varor
eller att öka vinsterna.
Vad visar den historiska erfarenheten ?
Modellen kan nu användas för att förklara vad som
hänt i historisk tid, t ex från 1950 och framåt.
Olika parameterändringar kan inträffa samtidigt och
eftersom den enkla modellen är linjär så kan man
lägga ihop resultaten från de olika parameterförändringarna
och få den sammanlagda förändringen.
Perioden mellan 1950 och 1970. De tekniska
framstegen gav en ständig produktivitetsökning. Produktionen
ökade i motsvarande grad och arbetslösheten var låg.
Detta skulle tillsammans ha gett en negativ inflation men samtidigt
höjdes alla löner så inflationen var ändå
positiv.
Inträffad förändring |
|
| ||
Produktionsökning | ||||
Produktivitetsökning | ||||
Alla löner och ersättningar höjs lika | ||||
Summa |
Med denna enkla addition så ser man att arbetslösheten var oförändrad, realinkomsten ökade
och inflationen var konstant låg. Det exakta slutresultatet
beror naturligtvis på i vilka proportioner som man adderar
de olika effekterna, men resultatet pekar ändå i rätt
riktning.
Perioden mellan 1970 och 1990. Produktivitetsökningen
fortsatte men produktionen ökade inte i motsvarande grad.
Antalet anställda inom industrin minskade, Det fanns fortfarande
utrymme för att höja de direkta skatterna så fler
människor kunde anställas inom offentlig sektor vilket
gjorde att arbetslösheten var fortsatt låg. Lönerna
fortsatte att öka.
Inträffad förändring |
|
| ||
Ökade direkta skatter | ||||
Produktionsökning | ||||
Produktivitetsökning | ||||
Alla löner och ersättningar höjs lika | ||||
Summa |
Således fortsatt låg arbetslöshet, stigande realinkomst och en fortgående inflation. Eftersom
produktivitetsökningen var större än produktionsökningen inom privat sektor så blir i detta
fall två och ett + för arbetslösheten i
stort sett noll.
Perioden mellan 1990 och 1996. De direkta
skatterna var nu uppe i en nivå så att det var politiskt
omöjligt att fortsätta höjningarna. I stället
gjorde man tvärt om och sänkte skatterna. Detta gav
ett gigantiskt budgetunderskott och man började att minska
antalet anställda inom offentlig sektor samtidigt som antalet
anställda inom industrin fortsatte att minska.
Inträffad förändring |
|
| ||
Minskade direkta skatter | ||||
Produktionsökning | ||||
Produktivitetsökning | ||||
Summa |
Således två + ger en gigantisk arbetslöshet, samtidigt som inflationen minskar. Vi har ju nu
den lägsta inflationen på mycket länge.
Hur blir framtiden?
Hur ska vi nu komma till rätta med arbetslösheten? Det
kanske går att välja på menyn av åtta parametrar
ovan? Mitt förslag är:
Åtgärd |
| |||
Arbetstidsförkortning | ||||
Ökade indirekta skatter | ||||
Produktionsökning | ||||
Produktivitetsökning | ||||
Summa |
Genom att välja tre för arbetslösheten så
kan effekten av ett + för produktivitetsökningen motverkas.
Eftersom man har tre möjligheter att minska arbetslösheten
så kan man välja en lämplig blandning som inte
spär på inflationen.
Genom att successivt höja de indirekta skatterna så
kan man utnyttja den produktivitetsökning som sker inom den
privata sektorn till det allmännas fördel. Som det nu
är så försöker företagen öka sina
vinster i stället. Det borde vara så att den vinst
som vi gör av att kunna tillverka varorna för vårt
konsumtionsbehov med färre arbetstimmar i stället används
till allas vår välfärd. Det vi i dag räknar
som välfärd kommer till stor del från den offentliga
sektorn, t ex barnomsorg, utbildning, sjukvård och åldringsvård.
Jag har gjort ett exempel som jag kallar Kombinationsfall 1, se
bilaga 2. Arbetslösheten är praktiskt taget utplånad
och de direkta skatterna har till och med sänkts något.
De indirekta skatterna är oförändrade. Inflationen
blev -2,8 % så det finns utrymme för ytterligare löneökningar
utöver de 3-4 % som jag antagit i exemplet. Den dagliga arbetstiden
sänks till 7,1 timmar per dag i genomsnitt, vilket kanske
betyder 6,5 timmar per dag för de heltidsarbetade. Ju kortare
arbetstid för heltid, ju fler deltidare blir heltidsarbetande.
Se bilaga 3.
Hur bråttom skall vi ha?
Reformerna måste smygas in långsamt, annars är
det risk för att man startar svängningar i det ekonomiska
systemet som kommer i takt med konjunkturväxlingarna. Det
kan få helt oanade följder som ingen kan förutse.
Jag skulle tro att en lämplig övergångstid är
ungefär fem år med ett delsteg varje år.
En lång övergångstid har många fördelar.
Man kan utan vidare behålla timlönen vid t ex en arbetstidsförkortning.
Om arbetsgivarna inte anställer i den grad som motsvarar
de "lediga" arbetstimmarna så ger detta samma
verkan som en produktivitetsökning. I första vändan
ger detta en ökad vinst till företagen men kan sedan
vid de årliga löneförhandlingarna tas ut i form
av ökad lön (om den inte ger lägre priser på
produkterna). Om man höjer momsen (på industriprodukter)
så kan det göras i små steg som håller
jämn takt med produktivitetsökningarna. Då erhålls
heller ingen inflation. Annars kan man kanske tåla en något
ökad inflation under övergångstiden.
En lång övergångstid ger också möjlighet
att samordna med övriga EU-länder. Man hinner skaffa
sig erfarenhet av reformen och man får tid att forska på
hur systemet verkar. Den politiska processen hinner komma igång,
argumenten kan penetreras i EU-kommissionen och övriga EU-länder
kanske kan genomföra samma reform, om än med någon
eftersläpning. Spänningarna med olika momssatser i olika
länder minimeras vilket leder till att gränshandeln
och fusket med moms också blir mindre.
Hur skall arbetstiden förläggas?
Arbetstidsförkortningen bör genomföras som en kortare
arbetsdag med bibehållen timlön. Det är bara på
detta vis som man får massverkan och motiv för arbetsgivarna
att verkligen anställa mer folk. Arbetsgivarna vet att det
är en långsiktig lösning och inrättar sig
därefter. Det är också bara på detta vis
som man får ökade resurser till den offentliga sektorn.
Sjukhusen och åldringsvården går ju på
knäna. Där finns massvis med viktiga arbetsuppgifter
som inte blir utförda just nu. Ett friår med arbetslöshetsersättning
(och samtidig vikariatsanställning av en arbetslös)
är bra för de personer som vill ha det så, men
det ger ungefär samma verkan som pappaledigheten. Omfattningen
blir liten och det tillför inga pengar till statskassan.
Därför kan man ej heller sänka den faktiska arbetslösheten
på så vis.
Det finns en annan politisk aspekt på att minska arbetslösheten.
Man får en ökande knapphet på arbetskraft som
förskjuter makten på arbetsmarknaden. De anställda
vinner på arbetsgivarnas bekostnad. Då är det
inte lika kritiskt med turordningsregler etc i arbetsrätten.
Antalet uppsägningar kommer att minska och i de fall där
folk ändå måste sägas upp så är
det lättare att få jobb i en annan bransch.
Slutord
En modell över makroekonomin har visats stämma väl
med historiska erfarenheter. Den ger också en anvisning
om hur man skall komma till rätta med arbetslösheten
i framtiden.
I ett snävt perspektiv så är pengarna ett nollsummespel,
den enes utgift är den andres inkomst, den enes tillgång
är den andres skuld. Staten äter inte pengar, det som
kommer in i skatt blir så småningom någons lön
för vilken denne kan köpa varor på marknaden.
Vad som verkligen betyder något för samhället
som helhet är dess samlade reala produktion. Det som betyder
något för individerna är hur denna produktion
fördelas, dvs hur köpkraften är fördelad.
I ett vidare perspektiv så kan man ana en dualism mellan
arbete och pengar. Pengar skapar arbete och arbete skapar pengar.
De två ekonomiska kretsloppen, det privata och det offentliga,
bidrar båda till produktionen och det ena föder det
andra. Källan för arbete finns hos folket, källan
för ökning av penningmängden finns hos Riksbanken.
Näringslivets och det offentligas uppgift är att få
varje kretslopp att utföra sitt värv på bästa
sätt.
Till slut står vi inför ett moraliskt dilemma: "Skall
vi dela med oss av vårt överskott?" eller "Skall
vi dela med oss trots att vi inte anser oss ha något överskott?".
Om vi inte vill dela med oss så får vi nog behålla
arbetslösheten.
Lästips
Jag ger här ett antal litteraturreferenser. De har inte direkt
använts till rapporten men utgjort bakgrundsmaterial och
inspirationskälla.